Gisteren heb ik een pakkende tekst voor de website van een elektro-installateur afgerond, vandaag heb ik voor een vakblad een serieus artikel over de gezondheidsaspecten van de wortel geschreven en morgen begin ik aan een wervende mailing voor een leverancier van kunstgras. Even een indruk van mijn werkzaamheden deze drie dagen.
Mensen verbazen zich wel eens over deze diversiteit. Hoe kun jij nou van al die dingen verstand hebben?
Heb ik ook niet, antwoord ik dan. Maar dat is ook niet nodig.
Ik hoef niet alles te weten. Kan ook niet. Kunst is om
datgene te weten wat belangrijk is voor degene die de teksten moet lezen. Dat is deels een kwestie van het stellen van de juiste vragen, zodat ik precies weet waar de behoeftes aan informatie liggen, deels een kwestie van je inleven in situaties en mensen.
Als je dan ook eens te maken hebt met klanten die enthousiast zijn over hun producten of diensten, neem je hun enthousiasme bijna vanzelf over. Het schrijven gaat vervolgens vaak van een leien dakje.
En gelukkig heb ik over inlevingsvermogen bij mezelf of een gebrek aan enthousiasme bij mijn klanten niet te klagen.
Maakt het dan echt niet uit waar je over schrijft?
Nou vooruit, een klein beetje. Het helpt natuurlijk als je al wat extra affiniteit met een product of dienst hebt. Gelukkig ben ik breed georiënteerd en geïnteresseerd, maar eh … als u speciaalbier verkoopt, jonge jenever, boeken, kampeervakanties, motors, sportartikelen, speelgoed voor peuters en kleuters (vooral alles wat roze is) of actief bent in de media of marketing, dan delen we in ieder geval al het enthousiasme.