Ik schrijf. Al bijna veertien jaar. Freelance en fulltime. En dat gaat hartstikke goed. Beter zelfs dan ooit eerder. Afgelopen jaar haalde ik de hoogste omzet ooit.
Maar toch.
De uitdaging zit hem voor mij niet perse in het schrijven zelf. De kick haal ik niet uit het produceren; uit het gevoelloos afraffelen van mijn toetsenbord. Nee, de ultieme kick van het schrijven haal ik ergens anders vandaan. Uit de fase die daaraan voorafgaat. De gesprekken. De ontmoetingen. Het observeren. En uit de fase ook na het tikken. De response op de tekst; op wat de tekst losmaakt.
Ik leef vooral op alles om het schrijven heen.
Me dat realiserend, ben ik eens kritisch naar mezelf en naar mezelf als ondernemer gaan kijken. Ik zag dat ik beetje bij beetje weggedreven was van waar het mij ooit om te doen was: het ontmoeten, ontdekken en delen. Dat ik een stuk bevlogenheid en oorspronkelijkheid kwijt was geraakt. Dat het schrijven zuiver nog werk was geworden. En niets meer dan dat. Dat ik geen keuzes meer maakte. En geen onderscheid in klanten en opdrachten.
Prima voor de omzet, zo blijkt. Maar ergens knaagde het ook.
Want ik wil juist wel die voldoening halen uit wat ik doe. Altijd. Liefst iedere dag. Steeds meer zelfs dan ooit wil ik dat. Niet meer het geijkte tik- en taalwerk doen dat iedereen met een beetje gevoel voor het Nederlands weet voort te brengen. Althans, dat moet niet de hoofdmoot zijn. Maar teksten maken die moeten worden gemaakt om te worden gelezen. Van voor tot achter. Teksten die oprecht moeten informeren, overtuigen, inspireren en/of vermaken.
Daar was het mij ooit om te doen. Daar wil ik naar terug. Naar die beleving.
En dus heb ik me voorgenomen om bewuster te gaan ondernemen. Of eigenlijk moet ik zeggen: om te gáan ondernemen. Want omdat het werk me altijd maar aan kwam waaien, nam ik ook nooit zelf het initiatief. Om de boer op te gaan. Voor mezelf op te komen. En gericht opdrachten na te jagen die mij – en mij alleen – op het lijf zijn geschreven. Opdrachten waar ik heel mijn hebben en houden in kwijt kan. Waar ik al mijn voldoening uit haal. En waar mijn klanten niettemin en meer dan ooit hun voordeel mee doen.
Daar ga ik mee aan de slag. Te beginnen … nu.