Is content belangrijk? Absoluut. Als het om internet gaat: Google beoordeelt je site met name op de kwaliteit van je content (= inhoud). De zoekmachine kijkt of deze interessant is? En of die veel wordt bekeken? Die twee gaan overigens hand in hand: informatie die interessant is, is het bekijken en lezen waard. Logisch. Dat vindt ook Google.
Gelden offline dan andere wetten?
Nee, ook daar is content net zo belangrijk als online. Alleen hebben we hier – helaas – geen organisatie als Google die ons op de kwaliteit van bijvoorbeeld ons magazine afrekent. En dus vergeten we wel eens dat het ook hier om inhoud draait.
Ik krijg regelmatig magazines en blaadjes binnen. Wie niet? Ik blader ze door, op zoek naar artikelen die echt wat te melden hebben. Maar de praktijk laat zien dat bijna alle artikelen niet veel meer zijn dan afgestofte reclamepraatjes. De inhoud heeft geen inhoud.
Vandaag valt er weer een magazine op de mat.
En ineens voel ik de macht die Google iedere dag ervaart. Ik blader het magazine door, bekijk de inhoud en … gooi het magazine bij het ‘oud papier. Want als ze hoog bij mij willen scoren, dan moeten ze me ook goede content bieden.