Hoe schrijf je een pakkend nieuwsbericht voor je website of weblog? Het is een probleem waar veel organisaties tegenaan lopen. Je bericht mag vooral niet te lang zijn, want dan haken veel lezers al vroeg af. Maar het bericht moet ook weer niet zo kort zijn dat je er niet eens een punt in kunt maken.
Hoe schrijf je dat ideale bericht?
Daar zijn heel veel regels voor opgesteld, door heel veel deskundigen. Formuleer krachtig, werk met tussenkopjes, markeer belangrijke woorden, bladibla. Maar een van de belangrijkste naar mijn idee is de volgende: zorg voor spanning in het bericht. Werk naar een climax toe, waarbij iedere zin de lezer uitdaagt om ook de volgende zin te lezen.
Een bericht is als een minirok
Joe Puluzzi, Amerikaans content marketeer, trekt het vergelijk met een minirokje: ieder bericht moet kort genoeg zijn om de aandacht te trekken, maar tegelijk ook lang genoeg om het onderwerp af te dekken.
Spanning dus. Goed om in het achterhoofd te houden bij het schrijven van een bericht. Want anders … zou je weleens met de billen bloot kunnen gaan.