Timbor Bouwbedrijf uit Meierijstad zocht een timmerman en liet mij de vacature opstellen, die vervolgens viral ging. Dat is heel in het kort het verhaal van ‘Timmerman zonder snor’.
Maar … wat leverde de advertentie nu concreet op?
Ik heb wat resultaten op een rijtje gezet.
1. Het allerbelangrijkste: een timmerman zonder snor
Alle bouwbedrijven lijken het tegenwoordig even druk te hebben. Alle bouwbedrijven lijken te hengelen naar goede mensen. Zo ook Timbor. Maar in plaats van een geijkte advertentie, liet het mij dus een originele vacaturetekst schrijven.
Had dat het gewenste resultaat?
Ja! Er reageerden verschillende timmerlieden, van wie Timbor er een aannam. Eentje zonder snor bovendien 😉
(Begin dit jaar plaatste Timbor ook de vacature voor metselaar. En ook die leverde reacties en een nieuwe metselaar op. Bewijs geleverd, lijkt me: als je met zijn allen in dezelfde vijver vist, moet je origineel zijn om de vis aan de haak te kunnen slaan!)
2. On-ge-kend veel likes
Timbor Bouwbedrijf was niet tot nauwelijks actief op Facebook toen het de advertentie daar deelde, met slechts een beperkt aantal volgers. Toch werd de vacaturetekst opgepikt. De advertentie werd zelfs meer keer gedeeld dan dat de site volgers had!
Maar nóg beter, tig keer beter zelfs, scoorde het bouwbedrijf op LinkedIn.
Hoewel het bedrijf niet de illusie had daar een nieuwe timmerman te vinden, werd de vacature toch ook daar gedeeld. Met absurde resultaten.
Heel klein voorbeeld:
Milou van Hassel, die ik toen nog niet kende, was een van degenen die de advertentie was opgevallen en haar op haar tijdlijn deelde. Na ruim een week hadden 72.000 (!) mensen haar bericht gezien. Het bericht leverde een kleine 900 likes op, bijna 50 reshares en zo’n 100 reacties.
En die cijfers gelden dus voor haar bericht alleen!!!
De vacature moet op LinkedIn vele honderdduizenden keren voorbij zijn gekomen!
En ook op Twitter werd volop geschreven over de vacature.
3. Een lawine aan complimenten
Het regende complimenten, online en offline, waarbij termen als ‘origineel’ en ‘verfrissend’ meest gehoord en gelezen zijn. Die complimenten waren voor de advertentie zelf, maar ook voor het bedrijf Timbor, dat het lef had om het eens over een andere boeg te gooien en de tekstschrijver daarin de vrijheid had gegund om los te gaan.
De timmerman zonder snor werd zo ongeveer een begrip in de arbeidsmarktcommunicatie. HR-professionals die vroegen of ze de vacature mochten gebruiken voor trainingen. Communicatiemensen en recruiters die bijna lyrisch waren: top, zo kan het dus ook!
4. Een sloot aan publiciteit
De vacature werd ook opgepikt door media en blogs:
- Cobouw, het vakblad voor de bouw, interviewde Sander van den Hurk, eigenaar van Timbor, over de vacature. (Lees hier het interview.)
- Uitgever Mixpress wijdde er een artikel aan, als voorbeeld van hoe je met een vacaturetekst heel veel exposure kunt krijgen. (Lees hier het bericht.)
- YME Projects presenteerde op haar blog de advertentie van Timbor als een van de drie meest inspirerende vacatureteksten van 2017. (Lees hier de blog.)
5. Voor mij persoonlijk: nieuwe opdrachten
Terwijl de vacature viral ging, wist niemand dat ik de maker was. Hoefde ook niet, dacht ik. Het ging immers om Timbor. Dat die een nieuwe timmerman vond.
Maar ja, hé … ik moet ook gewoon de kost verdienen.
Bovendien: er zouden waarschijnlijk wel meer bedrijven zijn die met meer humor en meer lef zouden willen communiceren.
Toen de vacature ook nog eens klakkeloos werd gekopieerd, heb ik een bericht op LinkedIn en op mijn site geplaatst. Met resultaat. Het leverde me verschillende nieuwe klussen op, van klanten die wel een beetje klaar zijn met het veilig en zoetsappig communiceren.
Samenvattend
Timbor Bouwbedrijf heeft een prachtig verhaal te vertellen. Het bedrijf vliegt bouwprojecten totaal anders aan dan gebruikelijk is in de bouw, die gemiddeld redelijk traditioneel is ingesteld.
Het verhaal van Timbor – en in ieder geval de drang om te breken met wat gangbaar is – klinkt al een beetje door in de personeelsadvertentie. En inmiddels is het stappen aan het zetten om die eigenzinnigheid en die hang naar samenwerking en transparantie ook in de rest van de communicatie door te voeren.
Eén ‘simpele’ personeelsadvertentie zette de naam en het verhaal van Timbor in de markt! De advertentiewaarde van die ene advertentie is daarmee niet in te schatten. Daar had geen enkele pr-campagne tegenop gekund!
En nog steeds plukt het bedrijf daar de vruchten van. Want nog steeds, inmiddels bijna vijf maanden verder, krijgt Timbor bijna dagelijks reacties op de vacature. Van leveranciers en klanten.
De ‘timmerman zonder snor’ is een begrip geworden. Het werd synoniem voor anders durven denken en anders durven doen; en dan met name in arbeidsmarktcommunicatie. Synoniem voor lef en creativiteit. Precies datgene waar ook Timbor voor staat …
Zijn dat nu ook termen die jij bij jou vindt passen?
Je weet nu wie daar in copy en communicatie wel aardig mee om weet te gaan … Bel me maar!