De afgelopen periode heb ik serieus overwogen om een nieuw bureau op te zetten dat zich exclusief toe ging leggen op het schrijven van vacatureteksten.
Om verschillende redenen:
1. Er is heel sterk behoefte aan originele vacatureteksten
Het afgelopen jaar heb ik ontzettend veel vacatureteksten mogen schrijven. Daar heb ik verschillendere keren iets over geschreven op deze website, waarna nieuwe klanten uit heel Nederland me benaderden.
Bewijs geleverd, lijkt me: we zijn wel zo’n beetje klaar met de geijkte prietpraat in vacatures. Het mag moet frisser en origineler. Zeker omdat de arbeidsmarkt heel anders is dan een paar jaar terug: goede mensen zijn dun gezaaid. Maar juist die mensen wil je bereiken!
Waar ik me persoonlijk dan altijd over verbaas: de manier waarop veel bedrijven hun vacatureteksten opstellen – of teksten in het algemeen – strookt totaal niet met wie ze zijn. Want in het echt zijn ze wél enthousiast. Willen ze wél vooruit. En zit er wél dynamiek in hun bedrijf. Maar als je dan hun teksten leest. Die zijn traditioneel, stijfjes en – gaap – saai.
Gelukkig is de revolutie in gang gezet! Ik doe mee. Op de barricades. Voor betere vacatureteksten!
2. Goede vacatureteksten leiden wél tot response
Als er één ding is dat ik het afgelopen jaar heb geleerd, dan is het dat originele vacatureteksten wél tot response leiden.
Dat begon allemaal met de Timmerman zonder Snor. Niet alleen leverde die personeelsadvertentie Timbor de gewenste timmerman op, regelmatig kom ik nu op bedrijven die zeggen: “Onze HR-man heeft hem uitgeprint en op zijn prikbord hangen. Die kant willen wij ook op met onze vacatureteksten!”
Nadat ik een tekst heb aangeleverd, neem ik na een paar weken altijd nog even contact op met de opdrachtgever. En bijna altijd is de reactie: ‘We hebben niet alleen superleuke reacties gekregen op de tekst, we hebben inmiddels ook iemand aangenomen.’
Het scoort als je origineel bent. Feit.
En nee, origineel of grappig zijn is niet het doel. Want heel eerlijk: die Timmerman zonder Snor was wel heel extreem. Maar ook door een tekst anders aan te vliegen dan traditioneel en door je goed af te vragen voor wie je de tekst schrijft, bereik je al veel.
3. Ik vind het écht leuk om vacatureteksten te schrijven
Ik ga me hier niet stoerder voordoen dan ik ben, maar ik ben al mijn schrijvende leven lang op zoek geweest naar welke teksten het dichtst bij me liggen. De ene dag voelde ik me journalist, de andere dag een copywriter en de volgende dag weer columnist.
Uiteindelijk heb ik ontdekt dat het me niet uitmaakt welke teksten ik schrijf, als ik er maar een frisse draai aan mag geven. Als ik er maar vaart in mag leggen. Geef mij alsjeblieft niet de opdracht om een 24 pagina’s tellende handleiding te herschrijven hoe je je zwembad onderhoudt. Been there. Done that. Maar daar ga ik niet van trappelen.
In vacatureteksten kan ik wél mijn energie kwijt. Die teksten combineren het menselijke met het zakelijke. Dat vind ik mooi. Dat past me.
Tjee, wat een verhaal.
En ik begon met te vertellen dat ik overwogen heb om een bureau op te zetten in het schrijven van vacatureteksten.
Waarom ik dat dan niet heb gedaan?
Ik denk eerlijk gezegd dat het me veel nieuwe klanten op zou leveren als ik me zou gaan profileren als die specialist in vacatureteksten. Punt is: dat wil ik niet. Wel nieuwe klanten natuurlijk ;-) Maar ik wil me niet specialiseren. Ik wil fladderen, schreef ik ergens al op deze site. En ondanks het immense succes van deze tak van sport – vergeef me mijn bescheidenheid – wil ik dat blijven doen.
Fladderen houdt me scherp.
Daar komt bij: ik wil geen bureau zijn. Ik ben Jeroen. Punt.
Degene die zo lekker gewoon is gebleven. Die – dat viel je al gelijk op – heel benaderbaar is gebleven ook. En degene die al jouw teksten schrijft. Ook je vacatureteksten.