Het is altijd leuk om enthousiaste feedback te krijgen van klanten. Je hebt een creatief vak. Dat wil zeggen dat je je redelijk kwetsbaar opstelt. Want dat wat jij maakt, is jouw werk. Kritiek op je werk, is kritiek op jou. Althans, zo voelt dat.
Andersom geldt natuurlijk hetzelfde: als mensen enthousiast zijn over wat jij voor hen hebt gedaan, dan voelt dat als een schouderklopje; als een persoonlijk compliment. Ik heb voldoende zelfkennis om te kunnen zeggen dat ik geen groot ego heb, maar het voelt prettig als het beetje ego dat ik heb even wordt gestreeld.
Deze week heeft dat ego dankbaar wat strelingen in ontvangst mogen nemen:
- Vorige week vrijdag sprak ik Wim van Berlo. Hij is voorzitter van de stichting Mabhalane Mthembu Foundation, een stichting die samenwerkingsprojecten in Zuid-Afrika aangaat. Hij vroeg mij of ik een artikel over zijn stichting wilde schrijven. Dat artikel verscheen deze week in de Erpse Krant. Wim reageerde enthousiast: ‘Een dikke pluim! Het artikel heeft mij echt geraakt.’
- Coachview.net is een opleidingsadministratieprogramma. Sinds een paar jaar schrijf ik de teksten voor de periodieke nieuwsbrieven. Zo ook deze week, een interview met Roy Minnen van RJ Security in Enschede. Marcel Kremers, mededirecteur van Coachview.net, kreeg het artikel als eerste te lezen. Zijn reactie: ‘Erg leuk artikel weer. Wat een enthousiasme spat er van af!’
- En dan tot slot, een telefoontje van Ed Donkers van GardenGrass, leverancier van kunstgras. Voor hem schreef ik een tekst voor een nieuwe brochure. Hij belde vrij kort nadat ik hem de tekst had gestuurd: ‘Jeroen, dit is super. Beter dan ik had durven hopen. Voelt echt goed.’
Fijn. Dit is waar ik het voor doe: voor de reacties. Ik schrijf, maar zonder dat ik me een schrijver voel. Ik wil iets in gang zetten. Ik wil mensen raken. Met de talenten waar ik toevallig over beschik. Maar ja, hoe noem je zo iemand?
In ieder geval: wilt u dat ik u of uw doelgroep raak? Gewoon even bellen. Ik ga de uitdaging graag aan.