Jeroen Vissers

dorpsjournalist, trouwambtenaar en schrijver die al meer dan 20 jaar op het punt staat om door te breken

Een krant? Dat is interessant!

‘Ik geloof in een krant!’

Het is gisteren, donderdagochtend, en ik zit aan tafel met iemand die een krant wil starten, in zijn eigen dorp.

Schrik niet: dit is geen pensionado, geen persoon die uit de midlifecrisis komt met een impulsieve actie (hij twijfelde nog even tussen een B&B in het Spaanse Hondón de las Nieves of een eigen krant) … Nee, aan de andere kant van de tafel zit een ondernemende, jonge gast.

Hij is niet alleen jong.

Hij komt uit de marketing. Heeft een prachtige baan gehad, is voor zichzelf begonnen, in de online marketing, maar loopt al langer rond met een plan voor een eigen krant.

Want, zo zegt hij dat: ‘Ik geloof in een krant!’

Via via was hij op het spoor gekomen van de Erpse Krant, zag in deze krant precies wat hij voor ogen had, nam contact met me op, met de vraag of ik hem eens wilde vertellen over ‘mijn’ krant en dus zitten we gisteren aan de koffie. En … merk ik al snel dat het geen bevlieging is van zijn kant. Er is al een concreet plan. Die krant gaat er komen. Punt. In dat plan stonden alleen nog een paar vraagtekens. Hij hoopte dat ik die weg zou kunnen nemen.

Leuk gesprek.

Goeie gast, die de krant wil starten omdat hij merkt dat er behoefte aan is, zowel bij zijn dorpsgenoten als bij ondernemers. Die de krant niet perse om commerciële redenen wil starten, maar vooral vanuit een betrokkenheid bij zijn dorp. Omdat hij iets bij wil dragen aan de leefbaarheid van het dorp.

Doet me een klein beetje denken aan toen ik startte.

De Erpse Krant bestond al. Dat is wel een verschil. Maar toen de vorige eigenaren mij destijds aanboden om de krant over te nemen, hoefde ik eerlijk gezegd niet lang na te denken. Ja, ik wist dat het een helse klus zou worden. En ik wist dat de krant noodlijdend was. Dat de toekomst onzeker was. Maar ik geloofde in die krant. En dus ging ik ervoor.

Net zoals hij dat doet.

We praten anderhalf uur. En in die tijd zie ik zijn enthousiasme alleen maar toenemen.

Een eigen krant. Het is volledig tegen alle stromen in. Maar juist dat kan de sleutel tot het succes zijn. Iedereen doet elkaar na, iedereen praat elkaar na, vooral als het om marketing gaat. Je moet tegenwoordig zus. Je moet tegenwoordig zo. Nee, je moet niks. Als doen wat bij je past.

Ik weet dan ook zeker: die krant? Dat gaat hem lukken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *